Wintersport

Wintersport is een verzamelnaam voor vormen van sport die als wedstrijdsport, recreatie sport of als vakantiebezigheid op het ijs of sneeuw worden uitgeoefend. (Bron: wikipedia)

In de volksmond wordt onder wintersport de sneeuwsport verstaan.

Om te kunnen wintersporten (skiën, langlaufen of snowboarden) dienen een aantal elementen bij elkaar te komen. Je hebt beschermende kleding, materiaal, wax, sneeuw, goed weer, technieken en een goede conditie nodig. Weer is niet beïnvloedbaar. Het kan je niet ontgaan zijn, maar Skivereniging Regio Zwolle biedt jou volop mogelijkheden om je conditie op peil te krijgen.

Recreatiesport ook wel breedtesport genoemd

De meeste wintersporters genieten van de recreatiesport.Zij gaan skiën (alpineskiën), snowboarden, langlaufen, Nordic Walking, telemarken, toerskiën.

Sportdiciplines
Op de site van Wikipedia staat uitgebreid uitgelegd welke wedstrijdsporten er zijn. Klik hier

Topsport en talentherkenning

Bron: NskiV.

Als professionele sportbond begeleidt de NSkiV bijzondere talenten en topsporters in hun ontwikkeling. Voor sporters die de ambitie, het talent en het doorzettingsvermogen hebben om hogerop te komen zijn er nationale selecties. Leden van deze nationale selecties worden door de NSkiV ondersteund middels het inrichten van een topsportprogramma.

Het topsportprogramma van de NSkiV heeft tot doel het behalen van podiumplaatsen tijdens World Cups, wereldkampioenschappen en uiteindelijk de Olympische Spelen.

Het topniveau in iedere sport is alleen bereikbaar voor een klein aantal zeer grote talenten; de weg er naartoe is lang en moeilijk. De NSkiV heeft de ambitie en de capaciteit om van toptalenten ook topatleten te maken. In dit proces van jonge talentvolle atleet naar topsporter biedt de NSkiV ondersteuning aan atleten die zijn opgenomen in de nationale selectie.

Zoals de Skivereniging Regio Zwolle op dit moment is ingericht is er geen ruimte om mensen te begeleiden naar het niveau van topsport.

Wat velen niet weten is dat het wedstrijdskiën en snowboarden, waarvan de World Cups in de winter veelvuldig op de televisie te bewonderen zijn, uitstekend binnen onze eigen landgrenzen beoefend kan worden. De NSkiV, diverse clubs, teams en verenigingen organiseren van oktober t/m mei wekelijks ski- snowboardwedstrijden waar vele sporters aktief zijn. Deelnemers op deze wedstrijden zijn beginnende jeugdige sporters, maar ook meer ervaren sporters die trainen om nationaal en internationaal de top te halen. Deze wedstrijden vinden plaats op de kunstbanen, sneeuwbanen in Nederland en op nationale wedstrijden die in de alpen worden georganiseerd. Na veel training en wedstrijdervaring kan je vervolgens de stap maken om aan internationale wedstrijden deel te gaan nemen. (bron:
NskiV.)

Aangepaste sporten
De aangepaste ski- en snowboardsport is ondergebracht bij de NskiV. Er zijn twee takken aangepast sporten, de G-sport (voor mensen met een geestelijke beperking) met de daarbij behorende special olympics en de aangepaste sport voor hen met een lichamelijke beperking, met de paralympics.
Wedstrijdsport Ipcasraces

Organisaties die zich bezig houden met aangepaste sporten

www.stichtingsneeuwdroom.nl

Stg. Sneeuwdroom organiseert jaarlijks een wintersport vakantie voor kinderen met het syndroom van Down en hun gezin.

samenindesneeuw Voor mensen met een geestelijke beperking

Stichting Ski-Uniek

Organiseert reizen en skilessen voor mensen met een lichamelijke beperking.

Stichting Wintersport voor gehandicapten Organiseert reizen voor mensen met een lichamelijke beperking.

Vereniging voor gehandicapte wintersporters Organiseert reizen voor mensen met een lichamelijke beperking.

SHOS (stichting Gehandicapten op de ski's) Organiseert skilessen en reizen voor mensen met een lichamelijke beperking.

SSO (st. samen ontspannen) Organiseert reizen voor mensen met een lichamelijke beperking.

Stichting Stoer Winterweken Organiseert reizen voor jeugd met een motorische beperking.

De Wielewaal Organiseert reizen voor jeugd met een lichamelijke beperking.

Vereniging voor Visueel gehandicapte skiërs (NVSV)

De lijst is niet limitatief.

Deze organisaties zijn overigens continue op zoek naar vrijwilligers en donateurs.